Kochamy Jezusa

Na spotkanie z Panem Jezusem


Zeszyt IV

Kochamy Jezusa

Scenariusze spotkań z dziećmi klas 4 w parafii scenariusze spotkań z rodzicami.

Słowo od redakcji.

Drodzy Katechiści, oddajemy w Wasze ręce materiały formacyjne do katechezy parafialnej dzieci klas IV, jak również propozycje spotkań z ich rodzicami. Ten rok formacji zatytułowaliśmy Kochamy Jezusa. Stanowi on dopełnienie dynamiki czteroletniego cyklu formacji dzieci komunijnych (zob. WKEP 14). Poprzednie cykle zatytułowane zostały: kl. I – Bóg mnie woła, kl. II – Biegnę na spotkanie, klasa III – Razem świętujemy. Materiały noszące tytuł Kochamy Jezusa dają wyraz potrzebie pielęgnowania przez dzieci zażyłej z Nim więzi, której pogłębianie jest głównym celem formacji chrześcijańskiej (por. WKEP 12). Mają one na celu nie tyle powtarzanie wiedzy uzyskanej na katechezie szkolnej, ile jej uwewnętrznia- nie poprzez działanie we wspólnocie (zob. WKEP 18). Formacja na tym etapie ma za zadanie wdrażać dzieci do postaw pokutnych i eucharystycznych po to, by uczyły się żyć z Jezusem w codzienności (zob. WKEP 14). Kolejnym celem, jaki pragniemy zrealizować w formacji parafialnej dzieci klas czwartych, to wychowanie do życia we wspólnocie parafialnej. Jest to bowiem ten etap w życiu dziecka, kiedy spotykając innych, podejmuje z nimi współdziałanie. Wychodząc naprzeciw dziecięcej potrzebie uspołecznienia, proponujemy im włączenie się do rówieśniczych wspólnot parafialnych (zob. WKEP 19). W ramach podejmowania kolejnych tematów w atrakcyjny sposób przedstawiamy uczniom dziecięce wspólnoty parafialne, o których informacje podajemy w Aneksach umieszczonych na końcu zeszytu.

Spotkania katechetyczne dzieci przyjmują trzyetapową strukturę, a mianowicie: Zawiązanie wspólnoty, Budowanie wspólnoty, Podjęcie misji.

W ogniwie Zawiązanie wspólnoty proponujemy, aby dzieci nawiązały ze sobą kontakt i zjednoczyły się we wspólnej zabawie oraz śpiewie. Przy czym – zarówno śpiew, jak i zabawa – mają wprowadzać w tematykę spotkania i tworzyć jego przyjazny klimat. W ogniwie drugim Budowanie wspólnoty zalecamy zajęcia prowadzone metodami aktywizującymi (zob. WKEP 15), by dzieci doświadczały w działaniu, czym jest przyjaźń z Jezusem i kształtowały w sobie postawy eucharystyczne oraz pokutne. W ogniwie Podjęcie misji dziecko powinno wychodzić ze spotkania ze wskazaniem, co robić, aby coraz bardziej jednoczyć się z Jezusem oraz pamiętać terminy następnych spotkań formacyjnych. W szczególności chodzi o przypominanie dzieciom o datach pierwszych piątków miesiąca, ważnych uroczystości oraz comiesięcznych spotkań duszpastersko-katechetycznych (zob. WKEP 15).

Proponujemy zastosowanie w katechezie trzech pomocy wspomagających ciągłość formacji: planszę z warunkami sakramentu pokuty i pojednania, planszę ze strukturą Mszy Świętej i bilet do nieba.

Pierwsza plansza ma pomagać dzieciom w przygotowywaniu się do comiesięcznej spowiedzi (zob. WKEP 43). Druga, ukazująca schemat Mszy Świętej, będzie w ciągu roku uzupełniana naklejkami z nazwami wybranych jej etapów. Ma ona służyć wiązaniu kształtowanych na katechezie postaw eucharystycznych z odpowiednimi obrzędami celebrowanymi we Mszy Świętej. Bilety do nieba można przygotować dla każdego ucznia z osobna po jednym na każde spotkanie. Znajdować się na nich powinna data kolejnego pierwszego piątku miesiąca (zob. WKEP 43), a także termin następnego spotkania oraz inne konieczne do zapamiętania informacje. Na odwrocie można zapisać postanowienie z katechezy albo rzeczy, które trzeba przynieść na spotkanie za miesiąc. Dobrze byłoby, aby każdy bilet wycięty został z kartki innego koloru i koniecznie przedziurkowany, by dziecko w domu mogło nawlec go na kordonek i zawiesić w swoim kąciku pracy. Taka pomoc będzie służyć także rodzicom wspomagającym rozwój religijny swoich dzieci. Zawsze mogą dotrzeć do zawieszonego nad biurkiem dziecka wianuszka biletów i przypomnieć mu o wynikających z katechezy zadaniach.

Podobnie jak w latach ubiegłych, dołączamy do materiałów scenariusze spotkań z rodzicami. Tym razem (z wyjątkiem zebrania wprowadzającego w treści i założenia) oferujemy im spotkania metodą bibliodramy. Od strony tematycznej odzwierciedlają one treści podejmowane podczas spotkań z dziećmi. Metoda natomiast ma służyć nie tyle poznawaniu wybranych perykop, co doświadczeniu osobistego spotkania z Jezusem. W ten sposób chcemy motywować rodziców do zainteresowania się rozwojem wiary ich dzieci (zob. WKEP 20). W formacji dzieci i rodziców świadomie rezygnujemy z pomocy elektronicznych po to, by katecheza była dla uczestników przestrzenią nawiązywania rzeczywistych relacji ze sobą na wspólnej drodze do Jezusa. Spotkania powinny odbywać się nie w kościele, ale jeśli jest to możliwe, w salkach katechetycznych lub innych pomieszczeniach parafialnych.

W formacji dzieci klas czwartych ważne jest, aby respektować program i jego założenia. Realizację kolejnych tematów można jednak podjąć w sposób autorski, uwzględniający uwarunkowania i potrzeby lokalnych wspólnot.
REDAKCJA

Linki do piosenek

Spotkanie we wrześniu

  • link

Spotkanie w październiku

  • link